Evening Calm

"Aut inveniam viam aut faciam."
("I will find a way or make one.")
-Latin Proverb



Ett gott dagsverke uträttat, allt som jag planerade föll på plats och jag lyckades dessutom samtidigt ha en riktigt bra dag. Känns bra, känns som om jag inte skulle ha något att skriva om egentligen om det inte vore för att det fortfarande finns fler listor att kryssa av och om det inte vore för att jag inte kan tro att det kommer att gå lika lätt som det gjorde idag. Jag har åtminstone fått lite upprättelse och ökad tilltro till mina möjligheter i framtiden, fick besked på att min förra skola i sitt fumlande trots allt inte hade ********** mig som jag först trodde. Faktum är att jag är tillbaka till ett rätt bra utgångsläge ändå. Det känns bra. Jävligt bra.

Nu måste jag bara klara av allt annat också.

Jobb imorrn igen, och på fredag såklart, men sen ser det ut att vara lugnare på den fronten. Eller, förutom the brats from hell förstås, men annars så. Ska bli skönt att få min sömnbrist och fuckade dygnsrytm orsakat av något annat än jobb. Särskilt eftersom jag får ersätta det med något så mycket roligare, eller hur? Ja, kanske inte.

Jag svamlar.

Allt jag ville säga egentligen var att idag mår jag bra, inte så lite tack vare en person. Tack T., jag hade roligt och även om jag inte visar det så ofta så uppskattar jag att vara med dig. Och jag ville bara säga det trots att jag vet att du inte läser det här, men jag kan ju inte precis förstöra illusionen av att vi båda egentligen inte tycker om varandra, eller hur?

What's next?

A Thousand Miles Behind

An' the silent night will shatter
From the sounds inside my mind,
For I'm one too many mornings
And a thousand miles behind.
-Bob Dylan, "One Too Many Mornings"



Vad fan sysslar jag med? Jag som var bland de bästa, de främsta och de mest lovande när jag knappt ansträngde mig, dessutom i tävlan med bland de klipskaste människorna i hela min årskull. Nu kämpar jag mot de överblivna och de uppgivna i det enklaste man kan tänka sig, och jag står mig helt och hållet slätt. Inte nog med det, det är inte några oberoende eller objektiva granskningar som kommer att bestämma min framtid, det är det svenska systemets underbara subjektiva "hoppas-läraren-fick-sitt-kaffe-imorse"-system som jag nu blint faller in i famnen på. Framför allt har jag inga som helst riktlinjer, det är som att skjuta lerduvor i en sandstorm.

Det ser ut som om detta kommer få ett antal konsekvenser:

  • Jag kommer att få skära ner betydligt på jobbandet, framför allt kvällstiderna.
  • Jag måste börja repetera och jobba hemma.
  • Jag behöver engagera mig på lektionerna.
  • Jag får överväga att sluta avskärma mig från resten av klassen (strength in numbers).

Och jag har känslan av att det kommer gå precis lika bra som när jag försökte förra gången, så det kanske inte är så konstigt att jag verkligen kände mig helt urblåst när jag fick höra detta. Dessutom kan det vara så att jag redan har blivit rejält ********** av förra skolan, så jag vet inte ens om det är något lönt med att anstränga sig heller. Inte nog med det, jag vet inte vart jag vill ta vägen sen, så hur ska jag veta hur högt jag måste sätta måltavlan?

Lerduveskytte i sandstorm var det ja.

Verkar som om semestern verkligen är över.


Grimasch Om Morgonen

It's a restless hungry feeling
That don't mean no one no good,
When ev'rything I'm a-sayin'
You can say it just as good.
-Bob Dylan, "One Too Many Mornings"



Orsak och verkan minsann, jag orkade inte kravla upp innan halv två på eftermiddagen och ragla bort till köket för att hitta en kanna med vatten och det största glaset i lägenheten. Så nu sitter jag här, rödögd och lätt miserabel i väntan på att aptiten skall infinna sig och det ska bli en frukost i alla fall. Det är sådana här morgnar man önskar att man hade mängder av vitt bröd och ägg hemma, och gärna lite bacon också, nej, mycket bacon faktiskt. Mycket fett och proteiner skulle det garanterat bli i alla fall och en rejäl dos kall och klar fruktjuice för att kick-starta hjärnan. Jag vet inte om jag mår bättre bara av att tänka på det, men jag kan mycket väl föreställa mig precis hur gott det skulle vara. Om inte cykeljäveln hade gått och kapitulerat för stadens kantiga trottoarsten hade jag övervägt att ta mig ner till McDonalds eller möjligtvis Burger King för att få mig en rejäl återställarmeny.

Om inte, det vill säga.

Man borde sätta upp varningstext på den där SISen för övrigt, gud så stark den är men samtidigt så förrädiskt god. Jag försöker att inte tänka på föregående kväll så mycket då de vingliga sinnesbilderna gör mig lätt åksjuk bara i sig, men jag tycker mig minnas en scen där jag prövar varenda nyckel i knippan på tre olika dörrar för att ta mig ut, det lustiga liggandes i att en dörr leder in i byggnaden, en ner i källaren och bara den tredje leder ut. Det, och att jag inte hittade ut utan fick ta mig tillbaka hela vägen till andra sidan för att till slut hitta de andra två lemurerna kringvandrandes med någon sorts målmedveten slumpmässighet. Som sagt, om det fanns övervakningskameror skulle nattvakten haft att kolla på och spela in till kompisarna. Klart står i alla fall att jag i fortsättningen kanske ska utvidga min rådande alkohol-skepsis till samtliga alkoholhaltiga drycker istället för att bara straffa enskilda rader i sortimentet då jag uppenbarligen är fullt förmögen (ursäkta ordvitsen) till att missbruka även de tillåtna medlen.

Orsak och verkan, som sagt.

Positively 4th Street

Yes, I wish that for just one time
You could stand inside my shoes
And you'd know what a drag it is
To see you.
-Bob Dylan, "Positively 4th Street"



Det var ett svårt beslut jag var tvungen att ta idag, och ett som jag antagligen kommer att gräma mig över framöver, särskilt när det blir torrt med pengar eller när jag känner att jag inte har råd med det eller det eftersom jag inte drar in så mycket på det stället jag jobbar mest på nu. Samtidigt hade det varit oansvarigt att tacka ja till en så pass tidskrävande position när jag faktiskt har förpliktiganden gentemot skolan som jag helt enkelt inte kan ignorera. Men visst känns det inte bra att se alla de pengarna rinna nerströms, särskilt när jag först i efterhand fick veta hur mycket det rörde sig om (jämfört med det andra jobbet). Kan man inte låta snorungarna gå i skolan på kvällen istället? Då ställer de inte till med så mycket ofog, menar jag.

Surt sa räven, men jag klarar mig.

Dålig kväll på jobbet kan man tycka, även fast de andra jobbarna var bästa möjliga, särskilt cider-incidenten och när den där fulla idioten svepte min öl. Nåja, det är väl sånt man får tåla när man jobbar på ett sånt ställe, och J. hade rätt i att jag inte borde sett ut som ett åskmoln, men timingen var definitivt sämsta möjliga för att jag skulle ta det med ett leende och ett skratt, som jag annars brukar göra, eller åtminstone försöka. Jag vet att det gör mig till en dålig människa (som om det behövdes fler orsaker), men på något plan gjorde det mig bättre till mods att inte behöva låtsas eller hymla med att det var utomordentligt klantigt och definitivt ställde till det för oss när vi verkligen inte behövde några fler bekymmer. Det kunde ju ha varit bra mycket värre, jag kunde ha öppnat käften, men jag vet att jag brukar få fram budskapet tillräckligt tydligt utan att behöva bli verbal.

Nog om det.



Streetlights throw beams of bleakness,
Out into the encroaching dew-strewn park,
Illuminating one human's weakness
And hiding another's fear of the dark,
As the stars lazily turn their stride.

The crowds of angst-ridden youths
Move among one another restlessly,
One bringing down the phonebooths
And another spectating listlessly
Across that unmitigated divide.

The search for meaning and relief
Goes on through the darkest hour.
All clutching to a desperate belief
And resolving to relentlessly scour
The endless night, and faithfully abide

Locked to their vain and hopeless quest
They scatter in the deserted street,
Leaving room to the unbeckoned guest,
The one none would dare to meet,
And from which they all would hide.

So dawn approaches in due course,
Shining unto the abandoned clearing,
Burning away the dew without remorse,
With rays both cleansing and searing.
Gone is the nightly guise and their shapeless guide,
With his cloak goes their courage and valour,
And vanished has all their youthful fervor.

Lone stands the morning watchman,
And greets a new untarnished day.
With filled lungs and clear eyes he ran
To see the very first and best golden ray,
Break the horizon and the cloudscape ride
Unto a heaven that heaves to inspire life anew
Among the watchful and ever vigilant few.



Nu måste man sova, även om det är ensamt och kallt.

Vae victis.

Den nya dagen gryr

"All bad poetry springs from genuine feeling."
-Oscar Wilde




Det är inte någon nyhet för mig att jag inte kan skriva ordentligt när jag faktiskt är glad, glädjen tar över och destabiliserar lugnet som blir mitt skyddshölje när jag försjunker i vad jag än får för mig att skriva, om det är så är ett brev til chefen eller en novell med långväga ambitioner. Jag klarar det inte helt enkelt. Om det är för att jag vid det här laget är så pass ovan vid känslan är jag osäker på, men det kan mycket väl ha med saken att göra. En annan rimlig förklaring skulle kunna vara att jag helt enkelt inte har något att skriva om när jag inte får vara elak, krass, bitter och pessimistisk, med andra ord mitt vanliga jag. För den som mot all förmodan tittat in här då och då måste ändå ha märkt att det inte är någon kavalkad av rusande glädjeyttringar som färgar eller livar upp denna bloggen. Fast jag känner inte att jag med rent samvete kan säga att jag beklagar, om ett rent samvete nu skulle ha något att göra med saken.

Med det sagt krävs det knappast att jag är olycklig för att kunna skriva, det krävs bara en sorts stillhet och frid som i min värld inte är förenlig med lycka. Lyckan för mig tycks oftast ta sig form i någon hastigt föränderlig och förgänglig skepnad där man sällan har tid att stanna upp och tänka efter eller reflektera över sina ställningstaganden. Det är en fors där varje sten är hal och mossbevuxen, där vattnet är ömsom skållande hett, ömsom isande kallt, alltid en krans av känslor och tankar, som murar ståtande runtomkring min tillvaro och skymmandes allt annat där utanför, i det verkliga livet dit jag snart nog alltid återvänder.

Det finns bara en tid där jag i någon större utsträckning och under någon längre period kunde betrakta mig själv som lycklig och där jag kände att även om jag mådde dåligt ena dagen, så fanns det i den nästa tröst och värme. Jag tänker på den tiden allt oftare numera, även om det var mycket längesen nu, även om de runtomkring mig nog skulle tro att det är mer närliggande minnen som kryper i mig och stjäl min sinnesro. Det var en underlig tid, på många sätt och vis, med många törnar och avgrundsdjupa fall, men samtidigt med de bästa stunderna i mitt liv. Jag vill knappt spela "Hjärter Dams Sista Sång" längre, just eftersom jag förknippar den så starkt med den tiden, samtidigt är det därför jag vill spela den, hur gärna jag än skulle förneka det. För minsta lilla aning av en känsla från den tiden skulle jag göra så gott som vad som helst, även om jag bara förlänger mitt lidande.

För jag lider, det kränger till i mitt hjärta vid tanken och åsynen, varje gång.

Jag kom att tänka på något idag som jag tidigare aldrig allvarligt övervägt någon längre tid, och tanken skakade mig en aning då den skulle vara en permanent handling, utan ångerknapp eller returbiljett. Samtidigt måste jag erkänna att jag skäms för att det tagit mig så lång tid att ta det mentala steget mot att rensa ut de sista resterna som ligger kvar i olika hörn av mitt liv. Något inom mig kvider kännbart när jag överväger det och visualiserar det framför mig, hur jag skulle göra, vad jag skulle ta bort och vad jag skulle mista. För det är ändå ett ganska stort antal olika ting som blivit kvar. Bilder, presenter, brev, loggar, minnen kort sagt, i alla dess former, spridda över nästan alla platser som jag kan kalla hemma på ett eller annat vis. Men när jag nu konfronterar mig själv med frågan måste jag erkänna att det mest självklara ställningstagandet ännu inte är gjort och att det antagligen har något att göra med min ovilja att rensa ut denna del av mitt förflutna.

Är det inte självklart att allting jag en gång i tiden lämnade hos henne nu är borta?

Jag vet att det är så, jag vet att det för längesedan är utplånat och i all rimlig mening är bortglömt. Så varför denna underliga blandning av ämnen? Börja med att skriva om att jag inte kan skriva när jag är lycklig och sluta med att jag inte kan lämna det förgångna bakom mig och att jag måste gå vidare?

För jag vill sitta framför datorn en sen, sen kväll nyss hemkommen från fjärran ort och bara stirra blankt på skärmen, utan en enda impuls eller tillstymmelse till poetisk tankeverksamhet, bara stirra på den här tidslukaren och säga att jag är fri nu, att jag inte behöver den längre, att jag kan finna min fristad någon annanstans nu, att alla dessa tidsfördriv nu är förbi och att idag börjar ett nytt skede i mitt liv, nej, idag börjar mitt liv. Men uppenbarligen kan jag fortfarande skriva, och än är jag långt ifrån fri, men jag känner hur det börjar röra sig, sakta men säkert, den otidsenliga vårfloden är på väg och ska rensa bort sådant jag inte hann med sist eller orkade ta itu med de där mörka höstdagarna för så många år sen.

Det enda viktiga nu är att jag vet vad jag vill, och jag vet att det är nu det gäller.




My mind's distracted and diffused
My thoughts are many miles away
They lie with you when you're asleep
Kiss you when you start your day

And a song I was writing is left undone
I don't know why I spend my time
Writing songs I can't believe
With words that tear and strain to rhyme

And so you see I have come to doubt
All that I once held as true
I stand alone without beliefs
The only truth I know is you



Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.


Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr




Förlåt Paul, förlåt Art och förlåt Karin, men ikväll behövde jag era ord. Ni skrev det så väl, och jag vill inte kunna göra det bättre.


Hallelujah

"Life is wasted on the living."
-Douglas Adams




Ibland bävar jag inför det mirakel som är mänsklighetens envisa strävan och drivkraft, framåt, uppåt och vidare, oavsett väglaget eller tillfälliga avbrott. Om hundra år är vi alla borta. Inte en enda levande själ bland oss skall fortfarande brinna, inte en enda av oss andas mer av den luft som först välkomnade oss till världen och ej heller skall vi se det som vi offrade våra liv för förverkligas. Vi försvinner, en efter en, oavsett våra levnadsårs samlade värde i gårdagens ögon eller morgondagens, alla skall vi försvinna. Så, varför strävar vi? Varför kämpar vi emot detta oöverstigliga faktum och plågar oss igenom det som bäst kan beskrivas som en hinderbana utan slut eller riktning? Meningen med livet? Inte riktigt, jag söker inte efter en mening med livet som så, jag funderar över vad det är som motiverar oss att kämpa vidare.

Köttets lånade och dyrköpta njutningar? Den murkna och vindlande stigen mot den nedskrivna, gulnande odödligheten? Eller kanske den ångestbelönade och betungande manteln av maktens tillfälliga vinster?

Jag tror inte att svaret ligger i det som vi gör i livet, även om det kanske är där vi hellre skådar för att kunna se och bättre förstå svaren. Jag tror svaret ligger i själva alternativet, döden, det stora okända. Bara att skriva om det brukar uppfattas som antingen osmakligt eller emotionellt omoget, eller helt enkelt både och. Det mogna är att acceptera sin dödlighet, att sakta men säkert arbeta sig genom livet med så få tankar som möjligt ägnade åt dess ände, att leva livet i varje andetag och inte oroa sig över det som komma skall, vare sig för oss själva eller för våra älskade.

We fear that which we do not know.

Xenophobia, rädslan för det okända.

Förr fann vi oss ingrodda med en tro på livet efter detta, en tro att livet inte tog slut eller ens avstannade, det fortgick någon annanstans under en annan himmel, i en annan värld. Jag vet inte hur det är med det, men på något sätt vore det närmare till hands att livets gnista dog ut i en obekymrad värld, aldrig för att tändas igen, än att den av en god och allsmäktig hand huldas och bragtes till en annan plats där den aldrig mer behövde kämpa mot vind eller regn, ej heller förtära för sitt uppehälle. För vad annat i världen är så underbart och omhuldat som detta drömparadis? Nej, inget i denna värld leder mig att tro att det skulle finnas något som väntar på oss efter detta.

Så därför kämpar vi mot den stora tomheten, det vi inte förstår. Allt det vi utstår, allt det vi bygger upp, är blott i slutändan skuggor och stoft.

It's a cold and it's a broken Hallelujah.


Farewell Angelina

"How vain it is to sit down to write when you have not stood up to live."
-Henry David Thoreau



Det tyckes mig bättre att stå utan planer och rusa in i handlingens mitt, än att stå sysslolös med en famn full av värdelösa dagdrömmar. För nu sitter jag ensam med missräkning och ett tungt mått besvikelse som väger på mitt bröst, med bara ett tillfälligt andetag av hopp att lätta mina tankar. Missräkning, det är det enda ordet som tillfyllest stämmer in på min situation, bitter missräkning.

Vad värre är, den åsamkades mig inte av en fiende eller främling, utan som alltid när den är som värst, av en vän.



On a sheer and gravelled pathway,
A serpent of these mountain lands,
I staggered through a landscape gray
Over jagged rock and scorching sands
Until I reached the broken peak.
And from that perch I did spy,
Beyond the mountainscene so bleak,
A bold and promised land neath a golden sky.

In a cradled valley of watered wealth,
Midst towering oak and swelling birch,
Lay our salvation, vindication and health,
Sheltered by its earth-bound church.
These slopes and vine-covered groves
Will keep a salvaged people for the ages,
It will nourish us with its hidden troves
And keep our history within its pages.



Call me any name you like, I will never deny it,
But farewell Angelina, the sky's erupting,
I must go where it's quiet.

O quae mutatio rerum

Men tiden har sin rätt att förändras där den går
Och den är hos dig nu, hos dig och din vän
Jag ska aldrig mera lägga mig med huvudet mot ditt hår
Och aldrig älska dig igen
Aldrig älska dig igen
-Lars Winnerbäck, "Hjärter Dams Sista Sång"



Som så ofta är det svårt att veta var man ska börja, värst är dock att när jag tänker efter är nog mitt största bekymmer att jag inte har något att börja med. Inte mycket händer, det är lugnt, studierna lunkar vidare, det har inte varit något jobb nu på ett tag, jag lyssnar på musiken och tänker för mycket. Det är det som mitt liv består av, studier, jobb och tankar till musiken. Och så förstås om musiken, men det är irrelevant (och i sammanhanget så vill inte det säga lite).

Den här sortens självterapi fungerar bättre när man har något att skriva om men inte vill (och, är då tanken, tvingar sig själv att spåna och flumma tills något väsentligt kommer fram). Den fungerar sämre när man inte har något att skriva om. Det är klart, jag skulle kunna fylla bloggen med spaltmetrar om mitt kärleksliv, vänner, jobbet, studierna, alla vardagsbekymmer såväl som det stora, men så nära får ingen gå, för att skamlöst citera ett band jag inte vill kännas vid och en låt jag inte ens tycker särskilt mycket om till att börja med. Men, jag väljer nog ändå det sistnämna till slut. Kanske inte lika intressant att läsa om, och gud vet att det skulle vara befriande att skriva om ibland, men det jag undrar är om mina humörsvängningar och tillfälliga nycker förtjänas att sättas på pränt och därigenom på något vis solidifiera den hållningen som råder för stunden? En tanke som kan tyckas lustig med tanke på att jag är omvittnat envis och tjurskallig av familj och vänner. Men så är det, jag är en vändkappa och ombytlig som få i skrämmande frågor. Det är väl bara politiken där jag känner mig så ovillig att kompromissa, men jag antar att det är en tidsfråga där med.

Så, det här handlar ju inte om något, och även om det sannerligen inte kommer att drabba icke-existerande läsare så känns det som om det borde ha ett syfte. Och där kanske jag har det, ett syfte, jakten på ett mål.

Jag är planlös och fri i bra och dåliga bemärkelser. Jag njuter dagligen av min självständighet och att jag kan bestämma helt och hålllet själv hur jag tillbringar mina dagar, vad jag äter, när jag kommer hem, till synes självklara saker för de flesta, men något som jag längtat till så länge att det kommer dröja länge innan den känslan går över. Men samtidigt vill jag ha något som drar i min frihet, eller någon för den delen. Ja, snarare någon. Men framför allt vill jag ha något som drar mig bort från det förflutna som fortsätter att jaga mig, om än på annorlunda sätt än när det var som värst.

Saker och ting förändrar snabbare än jag kan registrera, ändå sitter jag här uttråkad och trött.

O jerum, jerum, jerum
O quae mutatio rerum.

I Nattens Sista Timma

Han väntar där i mörkret som tätnar i ditt hus
Befriar dig från skuggor och blåser ut ditt ljus
-Nordman, "I Nattens Sista Timma"



Jag har inte särskilt mycket att skriva om idag, ville mest lägga ut dikten som jag fick för mig att skriva så här sent på natten... Jag borde verkligen sova mer, det börjar gå ut över min vardag och mina möjligheter att göra sådant jag borde. Borde, ett ord som jag finner att jag hör och använder alltför mycket nu för tiden. Eller så har jag bara blivit mer känslig för det, mer ansvarsfull, Gud förbjude?

Det vet jag inte, men jag vet att trots allt som klappar ihop, strular och krånglar så klarar jag mig ändå ganska bra än så länge. Jag skulle kunna sitta och vara negativ i ytterligare en kvart innan jag måste sova, men jag vet verkligen inte vad det skulle löna till. Det kanske verkar omoget och lite underligt att dra sin sinnesstämning så starkt från musik, men ibland när jag lyssnar på särskilt uppiggande musik eller i övrigt inspirerande toner så känner jag hur orden eller bara melodin fyller mitt väsen och får mig att sväva utanför kroppen.

Ja, det låter hemskt konstigt och klichéartat, jag är medveten om det, men likt kärlek så gör det inte musiken mindre överväldigande när man väl känner hjärtat vibrera i samma läge som musiken. Om det så är Bruce Springsteen, Chopin, Rammstein eller Yoshida Brothers. Eller allihopa, alla på samma gång.

När jag skrev den här dikten var det andra tongångar i mitt huvud, och det reflekteras nog i orden, men just i denna stund är det "Ännu Glöder Solen" som ljuder i mina öron, och om jag ändå inte finner att jag tror på framtiden, kärleken och hoppet om många lyckliga stunder framöver. Det krävs inte så mycket för att väcka ett slumrande hjärta, om så bara för en stund.



I skimmed the waters edge
On a windy autumn day
I walked to the liquid ledge
To breathe the water's spray
And at this barren shore
I did in the distance spy
A dragon fighting at the fore
With eyes cast at the sky

What foreign creature was this
To boldly crush the waves,
Defy its icy embrace and kiss
And shorn its coral caves?
Born upon wave, wind and tide
The dragon clawed his way
To a land that blithely did abide
And forever would recall this day



Ni får ursäkta den bjärta kontrasten i tonläget, men jag kände att jag vill lägga upp den trots allt. Allt skönt är inte lycka, och all lycka är inte skön. Tro det den som vill.

På återseende.

Let Freedom Ring

"Thoughts are the shadows of our feelings - always darker, emptier, simpler."

-Friedrich Nietzsche



Jag börjar inse att det här inte kommer att vara någon särskilt glädjefylld blogg, i varje fall inte inom den närmaste framtiden, och i så fall enbart i korta och flyktiga utbrott av tillfällig (och helt och hållet ogrundad) lycka.

Jag är en pessimist, det är inget jag förnekar. Jag är en cyniker, och jag tror inte att jag kan göra mycket åt det. Jag är definitivt en misantropisk person, och från vad jag har sett så långt är det nog det enda vettiga.

Så betyder det att jag aldrig kommer att finna lyckan?

Det vill säga, den långvariga sinnesron. Stillheten och en känsla av nöjdhet, inte någon utdragen extas eller förlängd eufori. Det sistnämnda tror jag inte på nämligen, och det har inte sin grund i någon negativ inställning till livet, så som människan är byggd tror jag att man måste vara sinnessjuk för att ständigt vara glad och lycklig över sin lott i livet. Inte för att många av oss inte borde vara lyckliga hela tiden med tanke på hur bra ställt de har det egentligen, men för dem finns det alltid problem och bekymmer som verkar så oerhört stora och oöverkomliga när de är näste mans avund förkroppsligad. Självklart tror man inte att man själv är någons avund heller. Åh alla dessa illusioner, när ska det ta slut?

I varje fall, betyder det att jag aldrig kommer att finna lyckan?

Är jag oälsklig?
Är jag onåbar?
Är jag oförståelig?

Eller är jag bara något som jag inte vet om, något som jag inte kan se och som är smärtsamt tydligt för resten av världen? Nåja, de som står mig nära i alla fall. Ibland tycker jag mig få glimtar och hintar som tyder på det, men självklart kan de inte heller säga något. Missriktad välvilja när den är som bäst. Lyckligt ovetande fungerar bättre när man är dels lycklig, dels ovetande.

Det värsta är att jag vet vad som skulle få mig att vända om, vad som skulle få mig att vakna till liv och våga ta tag i saker och ting. Inte revolutionerande, inte så att alla problem löste sig och jag plötsligt stod med läkarexamen i ena handen och mina drömmars kvinna i den andra, men det skulle ge mig en knuff ut på vägen igen. Inte på vägen, men ut på vägen, märk skillnaden.

Vi får helt enkelt hoppas på att det inte kommer en buss.




I andra nyheter så verkar medias entusiasm för Burma förutsägligt nog ha mattats av. Munkarna är fängslade, avrättade, i husarrest eller på annat vis tystade. Studentrevolten som tappert och vildsint anslöt sig till den annars så bildsköna och alltigenom idealiska protesten från de heliga männen har krossats och dess falnande lågor tycks ha dött ut.

När jag först såg dessa vinröda stenstoder vandra längs gatorna i sina protesttåg fick jag visioner av Ghandi, Thich Quang Duc (den brinnande munken i Saigon) och den okände mannen som stoppade stridsvagnarna vid Himmelska Fridens Torg. Eviga bilder, odödliga i sitt enkla och gränslösa budskap.

"Detta gör vi för friheten. Detta gör vi för rättvisa. Detta gör vi för att vi har fått nog."



Vi svek Burma. Utan omsvep och undanflykter, den fria världen svek Burma och lät tyrrani segra där den inte längre är önskad och för en stund var sårbar från alla håll. Internationella fördömanden och embargon, som om det når ledarna i landet. Som om det kommer att spela någon roll i den drakoniskt förtryckta massans vardag. Internationell lag och rätt kan fara och flyga, hela världen såg och visste vad som borde göras, och vi sitter på våra händer.

Jag säger inte att det hade varit enkelt, faktum är att jag inte säger att ett enda steg på vägen hade varit någonstans i närheten av enkelt. Jag säger att det hade varit värt det, om någonting är värt att göra och lämna över till nästa generation, då är det en värld där demokrati och grundläggande frihet är regel snarare än undantag.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Let freedom ring.


RSS 2.0