Krypande Gryning

"Aurora musis amica est ."
"Dawn is a friend of muses."
- Desiderius Erasmus, "De Ratione Studii"



Vid dagens första andetag

Med ljusets första blick

När skuggor föder dag

Och sol sin frihet fick

Tycks allt det inbillat stora

Glida mig omärkt förbi

Och jag vill endast kora

Dig som hos mig förbli


Inga nattfåglar sjunger svalt

Inga röster höjs i sång

Blott gryning dagas halt

Med dagg på gräs och gång

Och strimmor kryper sakta

Över stängda ögons hölje

Som gudars speglar vakta

Från strålars ljusa följe


Och tiden kryper fram

Stum av evig törst

Släpande glömska och damm

Men låt mig minnas först

Hur din kind vilar tyst

Mot mitt bultande bröst

Hur den mun jag nyss kysst

Söver och ger mig tröst


Sol, jag skulle dig dräpa

Ditt liv jag skulle släcka

Och ljuset långt bort släpa

Om en timme skulle räcka

För att tysta all den vilja

Jag för din närhet hyser

Men tiden skall oss skilja

Hur än solen på oss lyser


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0