Rimstinn

"Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away." 
-Antoine de Saint Exupery, "Wind, Sand and Stars"



Dikter, likt maskiner och program,
Ger dig inget om du inte dem kan
Vrida och vända och leda fram,
En mening och ordning som är sann.
Men kläm ej dess sköra leder
Och glöm ej din litterära heder,
För om du dess anlete i allt förtär
Slutar du ändock i andlig misär.
Så skriv med sparsam låga,
Du som strävar att poesi frambringa
Och börja helt enkelt att våga
Låta korthet i orden ej helhet förringa.



Jag är förvisso inte skolad, ej heller särskilt berömd, men nog kunde jag lära dem ett och annat. Om jag nu inte skulle gå för att laga dem på annat sätt.

En helare som brister inuti, så fortlever denna eviga ironi. Och även i löpande text och tal, rimmar jag vidare fast tråden är hal, så letar jag ändå efter mening med min kväll, så att jag på lektionen imorgon ändock ej får skäll. Men fortfarande strävar jag i irrande hets, för att lätta den låga från framtidens svets, som söker att foga och nogsamt fastbinda, det jag ändå hoppats förhindra. Nu måst kvällen sluta med enkelt farväl, för i vår värld finns bara vägskäl, och letar du efter frälsningen vid dess slut, leta vidare där ingen varit förut.

Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0